viernes, 31 de agosto de 2012

Massacres filmades de qualsevol manera




Quan acaba el mes d'agost, el millor que podem dir és que hem sobreviscut a un altre estiu, aquella lamentable època de l'any que ve marcada per una calor insofrible, l'acumulació de gent ociosa a la platja i les festes patronals, moltes de les quals acaben amb algun ferit greu o un mort per cornada de toro. L'estiu és l'època dels embussos a les carreteres, els videos rutinaris sobre la importància d'hidratar-se en els dies de molta calor i el pla fixe del rellotge-termòmetre de Sevilla que marca els quaranta-i-escaig graus.

No obstant, aquesta placidesa estiuenca es va trencar el passat 16 d'agost quan, entre tota la morralla habitual dels informatius, van aparèixer les imatges d'una massacre. L'escena es produïa a Sud-Àfrica i les víctimes eren els treballadors de les mines de platí de Marikana. Era una escena quasi tant vella com la humanitat: policies disparant contra obrers pobres i provocant una matança. Escenes que eren habituals a Europa durant al segle XIX i que al nostre pais van arribar a subsistir fins fa no gaires dècades. Una escena mil vegades repetida: els senyors que monopolitzen el poder envien als seus sicaris armats -a vegades duen l'uniforme policial, altres vegades ni això- per a demostrar als treballadors que protestar i rebel·lar-se contra l'status quo pot resultar molt car.

Si voleu veure com moren trenta-quatre homes, aquí teniu les imatges.



El que impressiona d'aquest video és la manera trista, apàtica i sense cap mena de sentit de l'espectacle amb la que es produeix la mort d'aquesta pobre gent. No hi ha cap muntatge dramàtic. No hi han zooms vertiginosos. No hi ha cap primer pla. Cap pla subjectiu. Cap pla detall d'alguna mirada. Tampoc es veu bé la sang. No es veuen els esquitxos. Tot està molt mal grabat. Només es veu pols, s'escolten les detonacions i, allà al fons, s'albiren unes siluetes que van caient de qualsevol manera, com sacs sense gràcia.

Nosaltres hem vist moltes massacres al cinema. Massacres molt ben fetes. Massacres amb una posada en escena prodigiosa. Massacres que eren com ballets. La primera gran massacre de la història del cinema és el moment final de 'Grup salvatge' (“Wild bunch”, 1969) de Sam Peckinpah. Ell va ser l'inventor de la càmara lenta en els tirotejos, les aparatoses esquitxades de sang, els cossos contorsionant-se en la darrera ranera, el violent zoom als ulls -de qui dispara o de qui és disparat-. La massacre com a obra d'art.


També tenim la massacre de denúncia. La massacre que dignifica a les víctimes i lis posa rostre, lis dona rang de noblesa. Massacres que apel·len al cor de l'espectador. Massacres que prenen partit. Massacres com les que vèiem a 'Gandhi' de Richard Attenborough.



I està la massacre poètica. El tiroteig esteticista: càmera lenta, mirades perdudes, ecos desolats. La massacre convertida en un tour de force estilístic. El tiroteig vist com un triple salt mortal manierista. La conjunció de mort i poesia; bellesa i agonia. Conceptes molt estimats pels japonesos i que troben la seva millor expressió en algunes escenes de les pel·lícules de Takeshi Kitano, com a 'Hana-bi'.
 



Però aquí no trobem res de tot això. Només veiem un pla seqüència molt mal grabat d'uns senyors que disparen a un núvol de pols i unes ombres que van caient així, de mala manera, sense que a ningú l'importi. En definitiva, una puta merda de massacre.

El pitjor de tot és que t'acabis convertint en una notícia de Telecinco per aparèixer entre el video del senyor de Sevilla que diu que fa molta calor, el nou mort del toro Ratón i la darrera desfilada de Victoria Secrets.



Per cert, si voleu saber exactament perquè massacren a negres en el paradís de Nelson Mandela, podeu llegir això d'en John Carlin.




Vagi bé, i que no us massacri ningú.
 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario